سال ۲۰۲۰ بزرگترین اتفاق زندگی ما را رقم زد. پاندمی کووید ۱۹ پیامدهای بسیاری با خود به همراه داشت. شرایط سیاسی و اقتصادی را دگرگون کرد. بزرگترین و مطمئن ترین صنایع ( مثل صنعت هواپیمایی و گردشگری) را به ورشکستگی کشاند و بسیاری بیکار شدند اما برخی دیگر پررونق تر از قبل به کار خود ادامه دادند و دیده شدند(مثل IT). سال آینده میلادی مبهم تر از امروز است. هنوز چشم انداز دقیقی از ضربه ای که به اقتصاد خورده در دست نیست. هنوز راه روشنی برای ۲۰۲۱  تصویر نشده است.

در این میان برخی فانوسهایشان را روشن کرده اند. هرچند نور فانوس روشنایی زیادی ندارد اما با اتکا به روشنایی فانوس میتوان قدم برداشت. انجمن انسانشناسی امریکا وبینارهایی  با موضوع پیدا کردن کار در دوران کرونا برگزار کرد. مطالبی که در این وبینار مطرح شد بیشتر برای انسانشناسانی که در امریکا زندگی می کنند کاربرد دارد. اما می توان با کمک مطالب مطرح شده استراتژی کلی برای یافتن کار طراحی کرد.

فارغ التخصیلان رشته انسان شناسی در دو شاخه کلی آکادمیک و غیر آکادمیک مشغول به کار میشوند. برای اشتغال در شاخه ی غیر آکادمیک( بخش خصوصی و دولتی، موسسات غیر انتفاعی و مستقل) باید خلاق بود. باید یک بار دیگر بررسی کرد که در زمان تحصیل چه مهارتهایی را آموخته ایم و این مهارت ها در چه حوزه ای می توانند کاربردی باشند.بخش منابع انسانی، استراتژِی مارکتینگ، UX researcher و…) 

با جست و جو در اینترنت می توان انسان شناسان بسیاری را پیدا کرد که در این حوزه ها فعالیت میکنند و رزومه و پروژه های تحقیقاتی خود را به اشتراک می گذارند. با مطالعه داستان هر یک از آنها می توان دریافت که آیا تمایلی به فعالیت در این حوزه ها دارید یا خیر و برای فعالیت در این حوزه ها آیا نیاز به یادگیری مهارت جدیدی هست؟

نکته مهم درپیدا کردن کار دیده شدن و ساخت شبکه ارتباطی است. به این موضوع از زاویه اتنوگرافی نگاه کنید. در چه حوزه ای تمایل به کار دارید؟  زبان بازار کار در شهر و یا کشور شما چیست؟ نیاز و فقدان کارفرمایان در این حوزه چیست؟ با چه ابزاری یا دانشی می توانید آن ها را قانع کنید که به مهارتهای شما نیاز دارند؟ آیا باید به زبان آمار با آنها صحبت کنید؟ یا با زبان سود؟ برای آن ها تشریح کنید که استفاده از مهارت های شما چه سودی برای کسب و کار آن ها به ارمغان می آورد یا از جه زیانی جلوگیری می کند؟ 

شبکه های اجتماعی تبدیل به  جزئی جداناپذیر از زندگی ما شده اند. بسیاری از شرکت ها از این شبکه ها برای بازاریابی ئ ارتباط با مخاطب استفاده میکنند و کارشناسان منابع انسانی در کنار مطالعه ی رزومه به بررسی شبکه های اجتماعی نیز می پردازند.از این شبکه ها برای دیده شدن استفاده کنید. هر کدام از شبکه های اجتماعی مخاظبان مختص به خود را دارد و شما با توجه به مخاطبان هدف تولید محتوا کنید. لازم نیست در همه ی شبکه های اجتماعی حضور پررنگ داشته باشید. با توجه به کشوری که در آن زندگی می کنید این شبکه ها را انتخاب کنید و شروع به نوشتن کنید. نظرات و عقاید خود را بنویسید. از نقد شدن نترسید. نقد شدن بخشی از زندکی حرفه ای کاری است و از یاد نبرید نوشتن استراتژی بازاریابی برای شبکه های اجتماعی و تحلیل رفتار مخاظبان یک شغل است!

 راه های ناشناخته را تجربه کنید. اگر به کوچه بن بستی رسیدید، ناامید نشوید، کوچه دیگری را بیابید. این دوره هم بخشی از مسیر زندگی ماست.

 

لینک های زیر سرنخ هایی برای دیدن انسان شناسان در دنیای کسب و کار است:

 

https://www.linkedin.com/in/ingridramonparra/

https://www.linkedin.com/in/interpretivist/

https://www.linkedin.com/in/davidfetterman/

پادکست خوب گوش بدهیم: (برای دسترسی به این پادکست ها  از اپلیکیشن Spotify نسخه رایگان استفاده کنید.)

https://thisanthrolife.com/

 

کسب‌ مهارت‌های جدید برای یافتن شغل

اشتراک گذاری

Leave a Reply

Your email address will not be published.